Nastavení VoIP na dotykových telefonech Nokia se Symbianem

Nejlépe připravenými telefony pro VoIP pomocí SIP jsou od pradávna modely značky Nokia, vybavené operačním systémem Symbian. Ačkoli nastavení je o něco složitější než u aplikací jako Fring nebo Nimbuzz, vyplatí se mu věnovat, protože je uživatel odměněn plnou integrací do systému. Hovory lze přijímat bez spouštění jakékoli aplikace a vytáčení samo inicializuje připojení k internetu. Dříve proti vůli operátorů byly přístroje řady Eseries dokonce vybaveny plnohodnotným softwarem, dnes je do všech nových modelů nutné doinstalovat malý soubor, který doaktivuje skrytou část firmware. VoIP je pak plně začleněný do systému, pracuje s telefonním seznamem, umožňuje vytáčení přímo v menu, nabídne inteligentní přesměrování i blokování.
Neznalý uživatel integraci v telefonu vůbec nerozezná, při vytáčení hovoru bude pouze postaven před volbu, zda vytočit běžný GSM, 3G videohovor nebo internetové volání.

 Nokia N97 mini pro VoIP

Předvedeme vám nastavení na mobilním telefonu Nokia N97mini, který patří mezi nejrozšířenější modely Nokia a podle testování českého myNokia fóra zvládá telefonování na výbornou. Návod je však platný pro všechny dotykové modely se Symbianem 5th a Symbianem 3, mění se pouze verze souboru, který je potřeba před zahájením nastavení instalovat. Jako příklad nastavení telefonu jsme vybrali operátora Mikrotech, který patří na českém trhu mezi bezkonkurenčně nejlevnější operátory především při volání na mobilní sítě.

 

Nastavení telefonu Nokia zahájíme stažením souboru pro váš typ telefonu. Ten je ke stažení na mezinárodním Nokia fóru nebo z českého myNokia.cz fóra

 

Aplikaci SIP_VoIP_setings stahujte pro Symbian 5th (N97, X6, C6-00, C5-03) ZDE

Aplikaci SIP_VoIP_setings stahujte pro Symbian 3 (N8, C7, E7, X7) ZDE

 

Postupujte v těchto krocích:

1.) Stáhnout a nainstalovat aplikaci – objevi se nová ikona Advanced VoIP' ve složce Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. sítě

 

2.) Vytvoření profilu: Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. SIP/ volby /nový profil SIP použít výchozí - Název profilu (např.VoIP) Další parametry nastavíme později.

 

3.) Vytvoření VoIP Služby - Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. Sítě/ advanced voip settings/ create new service – nyní vybrat profil jaký jsme zvolili v kroku 2, tedy např VoIP

 

4.) Nastavení kodeku - Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. Sítě/ advanced voip settings/voip servicces/profil VoIP/codecs 

 

Tady najdeme kodek G729 – options – move –„1“ Tím jej zařadíme na první místo. Bude využit jako první a to potřebujeme. 

 

5.) Zapnutí SIP v 3G - Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. Sítě/ advanced voip settings/voip servicces/profil VoIP/Profile settings Zde u položek AWCDMA' a 'UAWMAC přepnout na ON 

6.) Nastavení vzhledu hovoru: Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nastav. Sítě/ advanced voip settings/voip servicces/profil VoIP/Profile settings 

Jak bude vypadat číslo když Vám bude někdo z internetu volat: 
Ignoring Domain Part: ON - the number will show as 5551234545 
Ignoring Domain Part: OFF - the number will show as 5551234545@sip.example.com

 

7.) Nastavení SIP profilu pro mikrotech: Nastavení/ Připojení/Nastav. admin/ Nast SIP / kliknout na VoIP profil, který jsme vytvořili:

Profil -> Vaše tel. číslo
Název profilu = Vaše tel. číslo
Profil služby = IETF
Výchozí přístupový bod = Vaše WiFi připojení
Veřejné uživatelské jméno = Vaše tel. číslo@mikrotech.sipcz.net
Použít kompresi = Ne
Registrace = Vždy zapnuto
Použít zabezpečení = Ne

Proxy server
Adresa proxy serveru = mikrotech.sipcz.net
Oblast = mikrotech.sipcz.net
Uživatelské jméno = Vaše tel. číslo
Heslo = ***
Povolit volné směrování = Ano
Typ přenosu = Automaticky
Port = 5060

Registrační server
Adresa reg. serveru = mikrotech.sipcz.net
Oblast = mikrotech.sipcz.net
Uživatelské jméno = Vaše tel. číslo
Heslo = ***
Typ přenosu = UDP

 

V telefonním seznamu se objeví karta s názvem operátora SIP. Vytočit hovor lze z této karty nebo přímo při vytáčení lze stisknou Volby a zahájit internetové volání.
Autor čerpal ze serveru www.mynokia.cz, kde také naleznete poradnu, kam můžete položit svůj dotaz při problémech s nastavením nebo provozem volání.

Undefined

Slovníček pojmů: